zaterdag 1 december 2012

De Drymer ideaal voor de alcocyclist?

De Drymer heeft geen enkele neiging tot slingeren. Ik heb al enkele keren de slalom ingezet. Deels omdat het zo lekker is, maar nu natuurlijk ook om eens te kijken hoe de fiets dat doet. Op de Drymer moet je daarbij echt je lichaam gebruiken. Op alleen je armkracht heeft de Drymer weinig lust tot slingeren. Een uitkomst voor de alcocyclist. Niks-niet slingerend naar huis. De toevallige surveillerende bromsnor achter je zal niets verdachts opmerken. Of het moet zijn dat je de bochten wat aan de ruime kant neemt, of in het geheel niet. Dat laatste brengt je dan waarschijnlijk ook niet thuis of alsnog kopje onder in de eerst volgende sloot. Maar goed, ik vermoed dat je je ook op een Drymer aan de wettelijk vastgestelde promilage-grens moet houden.

Hier nog enige theorie over het rechtuitrijden van driewielers. Gevonden op: http://www.velofilie.nl/driewielers.htm


[...]
Bij voorwielbesturing zal het voertuig na het uitkomen van de bocht uit zichzelf weer rechtdoor willen gaan, zoals een auto;

[...]


Om te zien wat het effect was, bouwde David Jones fietsen met voorvorkgeometrieën, die tegen alle bestaande wijsheid in gingen. Hij probeerde een onberijdbare fiets te bouwen. Al zijn creaties bleken na wat oefening toch berijdbaar; de mens kan zich blijkbaar goed aanpassen: de redding voor menige ontwerper!
NALOOP     GEEN NALOOP         
  FIG.2a Goed.                                       FIG.2b Fout.


NALOOP               NALOOP      
             FIG.2c Omgekeerd.                             FIG.2d  Rechte vork 

 Als de naloop nul is (FIG.2b), heeft de fiets geen eigen stabiliteit meer. Bij nog sterkere doorbuiging krijgen we “voorloop” en wil de fiets alle kanten op behalve rechtdoor; dit is vermoeiend en gevaarlijk! We kunnen in principe ook een naloop krijgen door de vork om te draaien, zoals bij FIG.2c; dit wordt o.a. toegepast bij stayerfietsen en voorwielaandrijvingen als Bokhorst en Minq. Sommige voorvorken zijn niet gebogen maar recht. N.B. Deze vorkschedes maken wel degelijk een hoek met de binnenbalhoofdbuis, zodat de naloop niet te groot wordt! (Zie FIG. 2d).

[...]

Geen opmerkingen:

Een reactie posten