maandag 10 december 2012

De sneeuwdrymer

Wellicht een beetje laat, gezien de snelle dooi, maar vorige week de Drymer in de sneeuw getest. En gezien mijn vorige beschrijvingen kun je wel nagaan dat de fiets daar natuurlijk voor geschapen is. Ik zie al een Jackass-aflevering met de Drymer op een Oosterrijkse skipiste voor me. Ikzelf moest het nog even met het vlakke Groninger land doen. 


In de sneeuw komen de drie wielen goed tot hun recht. Omvallen is er niet bij. Ook de ballon banden doen het lekker, zowel in verse sneeuw, de nattere drab en de opgevroren versie daar weer van. Vrolijk neuriend vooruit, genietend van het winterlandschap, dat me deze keer, voor het eerst is mijn leven een kudde van 8 reeen voorschotelde. Dat wil zeggen: ze werden me niet als reebout aangeboden, maar stonden aan de overkant van een sloot die langs de weg liep. En hoe stil een Drymer ondanks dat ie gemotoriseerd is, ook mag zijn, de reeen gingen er met z’n achten vandoor. Pas toen ook drong tot me door dat het geen koeien of schapen waren deze keer. Een mooi plaatje, dat ik vanzelfsprekend ook in alle haast ben gaan filmen. Toen ik het shot lang genoeg vond, drukte ik op ... record! Geen beelden dus.

Ik durfde nog niet goed vol in de remmen te gaan. Dan gaat elk voeruig slippen, de vraag is dan hoe goed je ‘m onder controle kunt houden. Ik was toch iets te bang om met de Drymer over de kop te vliegen.
Ook de bochten heb ik heel voorzichtig genomen, want ook met drie wielen kun je zo de sloot in schuiven, en het ijs was nog niet dik genoeg om een Drymer met berijder te houden. Dat komt misschien nog een volgende keer.

Laatste pluspunt: de extra kracht die je normaal nodig hebt om een fiets door de sneeuw te trappen kon nu natuurlijk door de accu gecompenseerd worden.

Uiteindelijk had ik nog 1 goede reden om toch zo hard mogeljik mee te trappen: na een een kilometer of 10 begonnen mijn vingers, ondanks de stevige skihandschoenen, voorzichtig af te vriezen. Althans zo voelde het. Uit ervaring weet ik dat even flink doortrappen het gevoel in de vingers snel terug brengt. Ik vermoed dat de accu bij aankomst weer volledig opgeladen was.





Tot zover.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten